Allt du behöver veta om sommardäck

Idag finns det ett stort utbud av olika däcktyper, vinter, sommar och året-runt-däck. Vad är det egentligen som skiljer dessa olika typer av däck åt? Främst är det profilering, mönster och gummiblandningar som har betydelse för vilket däck som passar när och för vad. Yttre faktorer för däckens funktion är väglag, temperatur och väderförhållanden. En fingervisning om när det kan vara dags att byta vinterdäcken mot sommardäck är när dagstemperaturen överstiger 7 grader. Det som gör sommardäcken mer lämpade när dagstemperaturen stiger är framförallt gummiblandning, de innehar en optimal elasticitet och mjukhet för varmare väderförhållanden. Vägegenskaperna hos sommardäcken kommer endast till sin rätta när dagsgraderna stiger över 7 grader. Utan de varmare väderförhållandena kommer däcken inte vara optimala och inte ge samma goda vägprestanda. Byt därav inte för tidigt till sommardäck!

Vid kallare temperaturer kommer sommardäcken att stelna och vara hårda; med sämre vägegenskaper och prestanda som resultat. Detsamma gäller det motsatta, sommardäcken får inte bli för varma vid långa körningar, på stekheta asfalterad vägar. Materialet och gummiblandningen är av yttersta vikt för att sommardäcken skall bibehålla en optimal hårdhet och inte mjukna av friktionen och den heta sommarasfalten på vägarna. För att undvika att friktionen hettar upp sommardäcket är det utrustat med ett annorlunda mönster än vad som återfinns på vinterdäcken. Mönstret är utformat för att ge ett lågt rullmotstånd, ge ett bra grepp på het asfalt och förkorta bromssträckan. Ett bra däck för lämplig säsong kommer även att spara på plånboken, minskad bränsleförbrukning är nämligen ett resultat av att ha rätt däck på bilen. Lägg därtill att vägegenskaper och säkerheten förbättras avsevärt när rätt däck sitter på för rätt säsong.

Vad det gäller den rent lagliga biten måste däck för sommarsäsongen ha ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter, och för vinterdäcken är minsta lagliga mönsterdjup 4 millimeter. Rekommendationen är dock att alltid försöka hålla ett bättre mönsterdjup än vad lagen säger. Att ligga på gränsen är ingen bra idé. Varken för dig eller dina medtrafikanter. Tänk att säkerheten skall gå först, alltid. Kom ihåg lagen om tillåtna mönsterdjup gäller i hela EU-området.